İl Sağlık Müdürlüğü’nün “Muayenehanede amacı dışında faaliyet gösterme veya dışarıya ilaç satma ” eylemi nedeniyle tanzim ettiği idari para cezası

İdari para cezasının hangi kanunun hangi hükmü kapsamında verildiği noktasında tereddüde mahal verecek mahiyette olduğu, açıklanan nedenlerle başvuruya konu idari para cezasının 5326 sayılı Kabahatler Kanununun “Kanunilik İlkesi” başlıklı 4. maddesine aykırı olarak düzenlendiği” gerekçesiyle kaldırılmıştır. 

“Muayenehanede amacı dışında faaliyet gösteriyor veya dışarıya ilaç satıyor mu” hükmüne aykırılık” iddiasıyla idari para cezası uygulanan uyuşmazlıkta, cezanın yasal dayanağı olarak 1219 sayılı yasa, 3359 sayılı yasa, Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin EK-6/C maddesi gösterilmiştir. Eskişehir 1. Sulh Ceza Mahkemesi verdiği cezanın kaldırılmasına ilişkin kararda;

“5326 Sayılı Kabahatler Kanununun “Kanunilik İlkesi” başlıklı 4. maddesi; “(1) Hangi fiillerin kabahat oluşturduğu, kanunda açıkça tanımlanabileceği gibi; kanunun kapsam ve koşulları bakımından belirlediği çerçeve hükmün içeriği, idarenin genel ve düzenleyici işlemleriyle de doldurulabilir. (2) Kabahat karşılığı olan yaptırımların türü, süresi ve miktarı, ancak kanunla belirlenebilir.” şeklindedir. Kanun metninden açıkça anlaşıldığı üzere, kabahatlerde suçlardaki kanunilik ilkesinden farklı bir düzenleme getirilerek, idarenin genel ve düzenleyici işlemleriyle de kabahat teşkil edecek fiillerin belirlenebileceği hükme bağlanmış, ancak kanun koyucu yaptırımlar açısından ise aynı serbestiyi idareye vermeyerek yaptırımların türünün, süresinin ve miktarının ancak kanunla belirlenebileceğini teminat altına almıştır.

Somut uyuşmazlık yönünden yapılan incelemede idari para cezası tutanağında, idari para cezasının yasal dayanağı olarak 1219 sayılı yasa, 3359 sayılı yasa, Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin EK-6/C maddesinin gösterildiği, idari para cezasının miktarının Ayakta Teşhis ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğin EK-6/C maddesine göre belirlendiğinin belirtildiği, tutanakta idari para cezasının hangi kanunun hangi hükmü̈ kapsamında verildiği noktasında tereddüde mahal verecek mahiyette olduğu, açıklanan nedenlerle başvuruya konu idari para cezasının 5326 sayılı Kabahatler Kanununun “Kanunilik İlkesi” başlıklı 4. maddesine aykırı olarak düzenlendiği anlaşılmakla, esasa dair inceleme yapılmaksızın başvurunun kabulüne dair … karar vermek gerekmiştir.” denildiği görülmektedir.

Dolayısıyla, bundan böyle İdarelerin bu kapsamda idari para cezası verirken yaptırımın türü, süresi ve miktarının kanuni dayanağını ortaya koyması zorunlu olup, böyle bir dayanağı olmaması ya da gösterilmemesi halinde söz konusu yaptırım kararının kaldırılmasına karar verileceği anlaşılmaktadır.